El Nadal a revisió: La recepta perfecta per triar regals: “Ni jugueto ni jugueta”

El Nadal a revisió amb perspectiva de gènere

El compte enrere de Nadal ja ha començat, i aquest any ve acompanyat d’una revolta de les joguines. “Ni jugueto ni jugueta” és el missatge de la campanya que llença la UNAF per a trencar els estereotips de gènere en les joguines, i mostra d’una manera divertida i creativa la indignació que senten les joguines per seguir sent etiquetades de rosa o de blau. L’objectiu d’aquesta campanya és conscienciar sobre la importància de no limitar-nos, ni limitar als més petits i petites, en el joc.

La recepta perfecta per triar regals: “Ni jugueto ni jugueta”

El joc ens permet explorar l’entorn i desenvolupar la imaginació, la creativitat, l’enginy i moltes més habilitats soci emocionals. Per tant, quan només regalem jocs i joguines “per a nens” o “per a nenes”, estem limitant les experiències i habilitats dels més petits i petites, i a més reforcem i els hi reafirmem que homes i dones són diferents. Per això, en aquest article compartirem la recepta perfecta per triar els regals de Nadal:

1. Ni els colors ni les joguines tenen gènere: som nosaltres (la societat) que els classifiquem.

Un estudi posa de manifest que als 6 anys ja hem interioritzat i naturalitzat aquesta classificació. Hem d’evitar pensar que una joguina rosa és només per a nenes, o que un cotxe de carreres agradarà només als nens. Els nostres gustos o interessos van molt més enllà dels límits que ens imposa la cultura patriarcal.

1. Les preferències de joc no determinen ni la identitat ni l’orientació sexual.

A algunes persones els hi preocupa que, en regalar les joguines considerades de l’altre gènere, estiguem influenciant en la seva identitat o orientació sexual (en especial quan fem regals “de nenes” als nens), però cap estudi ha demostrat que hi hagi alguna relació. Aquesta por és un reflex del masclisme i l’homofòbia amb la qual ens hem socialitzat, i que segueix present a la nostra societat. Precisament per això, el prejudici encara és major quan es tracta de regalar a un nen joguines per a nenes.

1. Quan decideixis quin regal li faràs, pregunta’t si escolliries el mateix regal si fos de l’altre sexe.

Si la resposta és que no, aleshores pensa en alternatives. Cerca joguines que no facin diferències entre nenes i nens, que ajudin a promoure les capacitats i habilitats personals dels infants i el seu desenvolupament futur. Sempre que sigui possible, busca alternatives que afavoreixin a la cooperació en lloc de la rivalitat i que estimulin la curiositat, la imaginació i la creativitat.

1. Aplica la perspectiva de gènere al joc o joguina.

Les joguines no són sexistes per si mateixes, però el missatge que es pot transmetre quan les regalem, sí. Podem seguir regalant nines a les nenes, i cotxes als nens, però ni les nines han d’assumir el rol de mare o de “fashion victim”, ni els cotxes han de ser per competir.

Quan deixem de limitar les joguines i l’ús que en fem d’elles, començarem a percebre la societat sense etiquetes i a respectar la diversitat que ens caracteritza i ens fa tant especials.

Seguim….

Coneix els nostres serveis

Estàs pensant en elaborar, actualitzar o posar en marxa un pla de comunicació no sexista? Posa’t en contacte amb nosaltres.

El Nadal a revisió. Els personatges del Nadal, mirats amb una mica de distància i perspectiva de gènere (Part I)

By |gener 4th, 2022|Fundació Sorli, Igualtat de gènere, Sexisme|

Espais de treball lliures de violències masclistes(V): Últims aspectes del Protocol contra l’Assetjament Sexual

By |desembre 16th, 2021|Assetjament sexual, Fundació Sorli, Igualtat de gènere, Violència gènere|