La bretxa salarial. Com interpretar-la i aspectes claus a tenir en compte (part II)

Com calcular i interpretar les dades de la bretxa salarial?

Aquest text és la continuació de l’article “La bretxa salarial: què representa i com calcular-la”. Si no l’has llegit encara, et convidem a fer-ho per comprendre millor la informació que et donem tot seguit.

A l’anterior article hauràs pogut veure què significa la bretxa salarial i com es calcula. Com en altres espais d’estudi, les dades per si mateixes no ens donen molta informació. El què hem de fer és saber interpretar-les, evitant alhora biaixos.

Com classificar les dades?

Quan iniciem els càlculs de les bretxes salarials als departaments o llocs de treball, ens podem trobar amb dues situacions que ens impedeixin comparar les dues dades:

1. quan un càrrec només l’ocupa una persona
  2. quan totes les persones que ocupen un mateix càrrec son homes o dones

En el cas nº 2, és convenient classificar i agrupar de forma objectiva els diferents llocs de treball de la nostra entitat en funció del nivell de responsabilitat o les tasques que realitza. Així, per exemple, podem classificar els llocs de treball que impliquin dirigir a un equip de persones (independentment del departament que sigui) com “Responsables intermedis” i incloure-hi les denominacions dels càrrecs que ocupen: director/a informàtic/a, director/a de rrhh, director/a de màrqueting, director/a de l’àrea administrativa, etc.

Interpretació i resultats de la bretxa salarial

Un cop realitzada la classificació amb criteris objectius (relatius a la demanda de tasques i la dificultat de les mateixes), ja es pot procedir a obtenir la bretxa salarial, comparant la mitja de salaris anuals que han percebut els homes i les dones d’una mateixa categoria, d’acord amb la nostra classificació.

Abans de seguir, caldrà estendre l’anàlisi i desglossar-ho a cada concepte salarial, per delimitar el factor que està generant la desigualtat.

Si bé en la part fixa del salari no existeixen diferències, sí s’observen diferències respecte a la part variable (dietes, incentius, hores extres, plusos de responsabilitat…). En funció de quin concepte estigui ocasionant la desigualtat, caldrà que es realitzi una revisió dels criteris que s’utilitzen per assignar una quantia o una altra a cada persona.

En el proper article t’explicarem quines són les causes que ocasionen les desigualtats i alguns exemples d’accions o propostes per a reduir-les.

Si a la teva empresa has de calcular i interpretar la bretxa salarial, des de la Fundació SORLI et podem ajudar. Escriu-nos a hola@fundaciosorli.org

Si vols més informació, envia’ns un correu:

Per |2021-06-16T20:36:16+02:00juny 10th, 2021|Bretxa salarial, Fundació Sorli, Igualtat de gènere|1 Comment