Pla d’Igualtat. El registre retributiu: interpretació dels resultats (12)

El registre retributiu: interpretació dels resultats – Part II

En el passat article (que pots consultar fent clic >>> aquí ) vam introduir el registre retributiu, una eina obligatòria per a totes les empreses que vulguin analitzar en profunditat com es distribueixen les retribucions. Entre les novetats d’aquesta anàlisi, trobem la bretxa salarial calculada segons la mediana, que ens permet detectar situacions com les d’aquest exemple:

pla igualtat registre retributiu

Si haguéssim calculat la bretxa a partir de la mitjana, no hauríem pogut detectar cap situació en aquest concepte. En aquest sentit, la mediana elimina la distorsió que provoca només una persona en el grup de les dones, ja que ens identifica la tendència central del concepte i  ens permet observar que aquest concepte no es distribueix d’igual manera en els homes i les dones.

A l’hora d’interpretar les bretxes, ens podem trobar amb tres situacions:

BSMIT  =  BSMED

A) Que la bretxa de la mitjana i la mediana tinguin valors molt semblants: en aquestes condicions, la bretxa no és causada per la dispersió dels imports.

BSMIT  >  BSMED

B) Que la bretxa de la mitjana sigui major a la bretxa de la mediana: en aquestes condicions, la bretxa pot ser provocada per un grup de persones en la banda alta de la retribució (homes si la bretxa és positiva, o dones si és negativa). Aquest seria un clar indicador de segregació vertical.

BSMIT  <  BSMED

C) Que la bretxa de la mitjana sigui menor a la bretxa de la mediana: quan obtenim aquest resultat (com en l’exemple), la bretxa és provocada per un grup de persones en la banda baixa de la retribució (dones si la bretxa és positiva, o homes si és negativa). En aquesta ocasió, el que ens indica és que es produeix segregació horitzontal.

A l’exemple exposat, el 80% de les dones cobren el mínim import d’aquest concepte, com el 20% dels homes. El següent pas de l’anàlisi és veure quin criteri determina l’import per a cada treballador. En aquest cas, el criteri és la responsabilitat associada al lloc de treball, com s’observa a la següent taula:

pla igualtat registre

Amb el registre salarial podem observar que el concepte, encara que pugui renyir-se amb criteris objectius, reflecteix una desigualtat molt persistent a la nostra societat, que si bé s’origina per factors culturals externs, com a organització podem incidir i treballar per evitar l’impacte cultural en la nostra empresa.

Si vols més informació, envia’ns un correu:

Per |2021-09-30T18:55:49+02:00setembre 30th, 2021|Bretxa salarial, Fundació Sorli, Igualtat de gènere|0 Comentaris