Espais de treball lliures de violències masclistes: el protocol contra l’assetjament sexual (part I)

El paradigma de la desigualtat entre homes i dones es manifesta en les violències masclistes

Emprem aquest concepte per a referir-nos a tot el conjunt d’experiències o situacions causades per les creences i diferències de gènere, que tenen un efecte negatiu en la vida de les persones i que poden presentar-se en múltiples escenaris i formes, des d’agressions físiques o sexuals, a discriminacions legislatives i/o formals. Un clar exemple seria el canvi de codi del vestuari d’esports en funció del sexe del jugador: pantaló llarg per a homes, i curt i cenyit en dones.

Les violències masclistes poden produir-se a qualsevol espai social

Les violències masclistes poden produir-se a qualsevol espai social, i es tingui coneixement o no, també passa a les nostres empreses.

Sovint, les víctimes de violències masclistes guarden silenci i no comuniquen els fets, en general per dos motius: el desconeixement de procediments per a resoldre les situacions i el sentiment de culpabilitat i de por a les represàlies. És per això que cal dissenyar sistemes per a detectar i resoldre les situacions de violència masclista que puguin estar passant a l’empresa, establint un procediment integral per a prevenir, actuar i resoldre casos d’aquest àmbit.

En aquest article et volem presentar el Protocol contra l’assetjament sexual o per raó de sexe.

Protocol contra l’assetjament sexual o per raó de sexe

Quines empreses l’han de tenir? Totes! I si és una empresa amb poques persones treballadores, ha de tenir un pla de mesures que puguin resoldre un cas d’assetjament sexual.

L’assetjament sexual es defineix com qualsevol comportament verbal, no verbal o físic, de naturalesa sexual, que s’exerceix amb el propòsit o l’efecte d’atemptar contra la dignitat d’una persona; especialment si crea un entorn intimidador, hostil, degradant, humiliant o ofensiu, encara que no s’hagi produït de manera reiterada ni sistemàtica.

L’assetjament per raó de sexe, en canvi, és qualsevol comportament motivat pel sexe de la persona que té la finalitat d’atemptar contra la seva dignitat o la seva integritat física o psíquica o de crear-li un entorn intimidador, hostil, degradant, humiliant, ofensiu o molest.

Quines empreses han de tenir un protocol contra l’assetjament sexual? Totes!

El protocol estableix el circuit que s’hauria de produir des de la denúncia a la resolució del cas, proveint a les persones involucrades de confidencialitat, seguretat i neutralitat en cada fase del procés.

El protocol no només abasta les situacions que transcorren durant l’horari i espai de feina, sinó totes les que es poden produir amb persones relacionades per la feina (companys i companyes, proveïdors, clientela…), independentment d’on i de com ocorrin.

En els propers articles explicarem com s’ha d’iniciar el protocol en contra de l’assetjament a una empresa, què ha d’incloure i com es posa en marxa.

#25N: Contra les violències masclistes a l’empresa

En aquest sentit i en el marc del 25N, la Fundació SORLI organitza una Jornada de Treball amb l’objectiu de donar a conèixer els beneficis d’implementar el protocol contra l’assetjament sexual, oferint experiències que així ho demostren.

Jornada contra assetjament

Si vols inscriure’t, el dia 1 de desembre de 9.30h a 11.30h en streaming (gratuit), fem una Jornada especial amb el títol “Protocol contra l’assetjament sexual: del paper a la pràctica”

Tens fet aquest protocol, però no saps com posar-t’hi? A la Fundació SORLI et formem perquè et sigui senzill aplicar-lo.

Per |2021-11-14T18:35:32+01:00novembre 11th, 2021|Assetjament sexual, Fundació Sorli, Igualtat de gènere|1 Comment